Čeština‎ English Deutsch

Škoda Octavia patří mezi nejoblíbenější auta u nás. Doposud vznikly čtyři generace. První generace tohoto modelu byla pro automobilku přelomová. Škoda Octavia nakopla prodeje a pomohla k růstu celé Škodovky. Ti z vás, kteří mě sledujete delší dobu víte, že jsem nějaký ten čas byl majitelem jedničkové Octavie. Slíbil jsem vám článek o tom, jak se vlastně žije s legendou. Pojďme na to. Ofci jsem pořídil pátek třináctého, tedy 13.4.2018. Jednalo se o kousek po faceliftu, konkrétně z roku 2002. Pod kapotou byla nejsilnější „rotačka“ tedy 1.9 TDI 81kW v kombinaci s manuálním fofrklackem.

Škoda Octavia první generace byla moje první auto.

Ofce v eleganci…

Po vzhledové stránce to není žádný odvaz. Ve své době šlo o poměrně hezké auto. Po letech Octavia zevšedněla. Nicméně verze po modernizaci vypadá přece jen lépe, než ta původní, to se musí nechat. Myslím, že vzhled asi není potřeba nějak více rozebírat, tohle auto viděl snad úplně každý. Co se týče výbavy, jedná se o výbavový stupeň ELEGANCE, který zahrnuje elektrické ovládání všech oken a zpětných zrcátek. Dále tu byl malý palubní počítač, manuální klimatizace alá sporák. Centrální zamykání s dálkovým ovládáním asi netřeba zmiňovat ne?

Škoda Octavia první generace je zasloužilou legendou pro český lid.

Pojďme do interiéru…

Tady Octavia sice nějak extra nenadchne, ale ani neurazí. Octavia tak trochu klame tělem. Zvenku působí větším dojmem, než ve skutečnosti je. Poznáte to nejvíce v interiéru. Vše je po ruce a člověk tu nemusí nic hledat, což je fajn. Je zde i dost přihrádek na odložení všemožných věcí. Co mě vysloveně štvalo, je držák na nápoje umístěný pod loketní opěrkou. Zradil mě při každé příležitosti.

Malé klasické plechovky o objemu 250 ml v něm prostě nedrží, a velké 500 ml zase brání loketní opěrce, takže to byl vždy boj jestli využiju nápoják nebo loketku. Interiér je poměrně úzký, ale člověk si tak nějak zvykne. Cestující vzadu by zasloužili více místa. Vzadu je fakt málo místa pro nohy. Bohužel je to prostě daň za to, že Octavia vznikla na platformě Golfu a svůj podíl na tom má i velký zavazadlový prostor. Jízda v pěti lidech na palubě je prostě zlej sen.

Škoda Octavia první generace působí jako velké auto, ale není. Škoda Octavia má velký zavazadelník, bohužel na úkor místa vzadu.

Obří zavazadelník…

Když už jsem u toho kufru… Tohle je asi největší benefit Octavie. Karosářské provedení liftback nabízí zavazadelník o objemu 528 litrů v základním provedení. Upřímně? Zaplnil jsem ho tak čtyřikrát a většinu času jsem v z něho lovil uložené poklady. Pro mě osobně je až přehnaně velký.

Legendární rotačka…

Pod kapotou je, jak už jsem na začátku prozradil legendární naftová „rotačka“ ve své nejsilnější podobě. Přesněji řečeno, jedná se o přeplňovaný naftový čtyřválec 1.9 TDI v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovku. Motor měl k dispozici 110 koní a 235 Nm, ale kolik jich tam reálně zůstalo po těch 500 000 km, ví jenom pán bůh. Agregát si vyžádal v průměru něco kolem šesti litrůšesti a půl litrů nafty na sto kilometrů. Můj „rekord“ v nejnižší spotřebě na dálku byl 4,4l /100 km. Na Octavia klubu jsem patřil mezi žabaře. Nejzkušenější majtelé Octavie dokáží jezdit i hluboko pod čtyři litry na sto.

Přeplňovaný naftový čtyřválec s rotačním čerpadlem je dodnes žádanou motorizací.

Jízda…

Moje Ofce měla jednu velkou vzácnost. Neprošla úpravou řídící jednotky. Jinak řečeno, nikdo to předtím „nenačipoval“ a byl jsem za to rád. Legendární rotačka sama o sobě nabízí poměrně slušnou dynamiku. Umí Octavii hezky rozhýbat, ale není to žádný trhač asfaltu. Bohužel v našich končinách si spousta lidí myslí opak. Tu a tam se objeví turbo díra. Veškerá sranda končí od 3500 otáček. Ve vyšších otáčkách se Octavii už moc nechce. Je to typická nafta…

Poklidné tempo Octavii vyhovuje nejvíce.

Co se týče podvozku, tak ten je dost neutrální. Snaží se být komfortní, ale moc mu to nejde. Podotýkám, že moje Škoda Octavia měla obuté šestnácti palcové disky. Jsou tu cítit velké náklony karoserie při průjezdu zatáčkou či kruhový objezdem. Na nějakou jízdu v ostřejším tempu to fakt není. Ofce se nejlépe cítí na hezkých okresních cestách a dálnicích. Vyhovuje jí klidné tempo v rámci povolených rychlostí. Pokud jedete více než 130 km/h, tak do kabiny proniká strašný hluk. Celkově nejde říct, že by Octavia s naftovým agregátem byla nějak kultivovaná. Chrochták pod přední kapotou k vám promlouvá pořád. Abych to tu jenom nekritizoval. Na takové to běžné ježdění to bohatě stačí.

Pár slov na závěr…

Závěrem bych chtěl říct, že Škoda Octavia je určena hlavně pro nenáročné řidiče, kteří hledají spolehlivé auto za rozumné peníze s rozumnými náklady na provoz. Hlavně pozor na korozi. Prahy, blatníky, zadní páté dveře nebo třeba víčko nádrže má koroze v oblibě. Celkové zpracování interiéru není zrovna na vysoké úrovni. Laciné plasty po letech rády vrzají, ovládání výdechů klimatizace / topení často nejdou zavřít. Kabelový svazek v řidičových dveří umí také pozlobit. Kabely v něm se rády lámou. Zase na druhou stranu náhradní díly jsou cenově dostupné a je jich všude plno. Jen mě mrzí, že většina ojetin prošla chiptuningem nebo byla napadena tunerem. Takovým kouskům bych se raději vyhnul.

Tohle byla moje nejnižší spotřeba, pod pět litrů jsem se dostal jen jednou nebo dvakrát.

Pokud se ti má tvorba líbí, tak klikni sem pro více obsahu.

1) Spolehlivost.
2) Nízká pořizovací cena a servisní náklady.
3) Velký zavazadlový prostor.
4) Spotřeba.
5) Dostupnost náhradních dílů.

1) Tuctovost.
2) Jízdní vlastnosti.
3) Obliba u tunerů.
4) Málo místa v interiéru.
5) Kvalita zpracování.
6) Nedomyšlený držák na nápoje.
7) Koroze je velký nepřítel.

Hodnocení: 3.0/5.0

– Škoda Octavia I
– 1.9 TDI
– Pohon předních kol, 5° Manuál
– 81 kW, 235 Nm
– 11,3s 100 km/h
– Max. 190 km/h